• Hoe het ooit begon

    In 2013 is Dé OpvoedChallenge onder de naam DopApril gestart als eenmalige actie op Facebook. “Ik vind het zo lastig om het vol te houden, die positiviteit waar jij het altijd over hebt”, vertelde een moeder na een lezing.

    En het is het ook lastig; niet alleen voor deze moeder maar ook voor Marina van der Wal, de initiatiefneemster. “We moeten eigenlijk elkaar een hart onder de riem steken.” Het zaadje voor Dé OpvoedChallenge was gelegd.

    Inmiddels is Dé OpvoedChallenge geen ‘hart onder de riem steken’ meer maar een beweging van ouders die een maand lang aan de gang gaan met positiviteit voor, door en met hun gezin. In 2016 meldden zich ruim 2400 deelnemers en honderden ouders heb ik moeten teleurstellen omdat ze zich écht te laat hadden opgegeven of de bevestiging van inschrijving niet op tijd beantwoord. 

    Wat betreft zijn de start- en einddatum als basis blijven bestaan: met elkaar starten we op 1 april en eindigen deze opvoedchallenge op 30ste april. Vanaf 2017 is er ook een najaar-editie in oktober.

    Er is door de jaren heen meer veranderd: in 2015 is er voorzichtig  een start gemaakt met Skypegesprekken, in 2016 zijn er door de hele maand heen diverse webinars aangeboden. De animo is elke keer weer groot. De eerst openbare postings op Facebook zijn vanaf 2016 in een geheime facebookgroep geplaatst waar alleen deelnemers van DopApril voor uitgenodigd worden. 

    In 2017 maken we een grote stap: los van alle social media wordt er een besloten en daarmee beschermd platform gebouwd waar deelnemers kunnen lezen, opdrachten kunnen maken én elkaar virtueel ontmoeten. Ook worden de eerste stappen gezet om samen te werken met CJG's; samen met het CJG Rhenen wordt het DopApril-live Programma ontwikkeld. In dit zelfde jaar wordt DopApril officieel toegevoegd aan de 'issuekalender', hét Nederlandse overzicht van belangrijke data. Vanaf dit jaar wordt ook een najaar-editie gepland: in oktober 2017.

     

    Toekomstmuziek

    In 2018 weer een OpvoedChallenge? De wens is er. Nu de financiën nog; het uitgangspunt is altijd geweest om deelname kosteloos aan te bieden. Maar inmiddels vraagt Dé OpvoedChallenge om fulltime aandacht: het reageren op vragen, het moderaten van de geheime Facebookgroep, het samenstellen van het dertigdaagse programma en het dagelijks inspelen op de actualiteit. De waarde per deelnemer is gesteld op € 135,00 als er gekeken wordt naar de uren die worden ingezet op techniek, onderhoud en ontwikkeling. Dankzij giften kan aan particulieren het bedrag van € 29,95 worden doorberekend.

    Als de groei van deelnemers zich doorzet (2013: 49; 2014: 55; 2015: 65; 2016: 2410) biedt DopApril steeds meer kansen.

Als jij voor de koffie zorgt, dan doen wij daar een cookie bij!

Privacy is voor iedereen belangrijk. Tenminste, dat is onze mening. We beloven je graag dat we met jouw gegevens geen gekke dingen doe. En, en dat is misschien nog wel belangrijker: we verzamelen zo min mogelijk gegevens van je. In de privacyverklaring leg ik je alles uit.

Lees hier de privacyverklaring | Afsluiten
Instellingen