• Puisten!

    Acne, voor veel pubers een heuse plaag. Puistjes, pukkels en rode bultjes. In de puberteit ontkom je er haast niet aan. Hormonen die opspelen rond deze periode hebben invloed. De een heeft er meer last van dan de ander maar bijna alle jongeren krijgen er vroeg of laat weleens mee te maken.

    Onze puber kinderen zijn soms maar moeilijk aan het gezonde eten te krijgen. Wie zelf kinderen in die leeftijdscategorie heeft zal het beamen, het is lastig. Ze hebben een reuze trek maar kiezen vaak voor gemak. Kopen met vrienden croissantjes in de pauze en halen er direct een reep chocolade bij als toetje. Hele zakken chips kunnen ze wegwerken terwijl de appels in de fruitschaal liggen weg te rotten.

     

    Pubers en korte termijngericht zijn

    Pubers zijn korte termijn gericht. Later is voor hen ver weg en oninteressant. Terwijl wij ze juist aan die groentes willen hebben omdat het gezond voor ze is en omdat je daar later profijt van zal hebben. Ondanks onze goede bedoelingen hebben ze weinig aan deze boodschap, simpel en alleen omdat ze niet lange termijngericht zijn. Voor hen is vandaag en morgen belangrijker. Hoe zie ik er uit, welke kleding trek ik aan, welk filmpje op YouTube moet ik kijken?

    Juist dit kunnen wij goed gebruiken, want als pubers het belangrijk vinden er goed uit te zien kunnen wij zeggen: “Gezonde voeding helpt bij acne!” Hoe mooi is dat? Want het is echt zo, gezonde voeding heeft invloed op de huid. Vaak wordt gedacht dat ongezonde voeding invloed heeft en de oorzaak is van acne. Hoge suiker- en vetgehaltes in patat, hamburgers, chocolade en frisdrank zouden de schuldige zijn. Hoewel er zeker een verband kan worden gelegd, zouden we misschien de schuld niet zo zeer bij suiker en vet moeten leggen als wel in een tekort aan vitamines en mineralen.

     

    De invloed van gezonde voeding

    Eet een kind veel suikerrijke en vetrijke voeding dan zal er minder gezonde voeding op het menu staan. Immers vol is vol en als je buik vol zit met snoep en snacks zal er weinig ruimte zijn voor de gezonde voeding. Zal het eetpatroon worden aangepast naar meer gezond. Volkorengranen, verse groente en fruit, mager vlees en een bescheiden hoeveelheid onverzadigde vetten, dan kan dat daadwerkelijk heel veel invloed hebben op de huid. Het herstelproces gaat dan sneller.

    Zink zou invloed hebben. Zink is een mineraal dat voorkomt in mager vlees, gevogelte (zonder vel), noten en zaden en ook, in mindere mate in kaas en yoghurt. Ook vitamine A, is goed voor een gezonde huid. Vitamine A zit in eieren en lever. Bèta caroteen, dat door het lichaam zelf wordt omgezet naar vitamine A, zit in groene groenten, wortels, zoete aardappel en diverse oranje kleurige vruchten. Denk aan abrikoos, mango en papaja’s. De meervoudige vetten waar we het over hebben zitten in onder anderen noten. Vitamine C helpt om infecties tegen te gaan, wat die puistjes in feite natuurlijk zijn. Ook vitamine C zit in groente en fruit. En vitamine E werkt huid genezend en komt voor in tarwekiemen, eieren en koudgeperste plantaardige olie.

    Let wel, gezonde voeding kan acne niet voorkomen. Het heeft alleen invloed op het genezingsproces. Meer weten over acne kijk dan hier even: https://www.huidarts.com/huidaandoeningen/acne/

     Dus niet meer wijzen op die toekomst en later als je groot bent, maar gewoon het probleem van de dag aankaarten. Zeg, die puistjes van jou hè…wist je dat gezond eten kan helpen?!

     

     

Als jij voor de koffie zorgt, dan doen wij daar een cookie bij!

Privacy is voor iedereen belangrijk. Tenminste, dat is onze mening. We beloven je graag dat we met jouw gegevens geen gekke dingen doe. En, en dat is misschien nog wel belangrijker: we verzamelen zo min mogelijk gegevens van je. In de privacyverklaring leg ik je alles uit.

Lees hier de privacyverklaring | Afsluiten
Instellingen