• Vezels

    Vezels, we horen regelmatig dat we meer vezels moeten eten. Maar waarom zijn die vezels eigenlijk zo belangrijk voor ons en onze kinderen?  Wat zijn vezels precies en hoeveel moeten we daar dan van eten?

    Vezels ook wel Voedingsvezels genoemd zijn stoffen die ervoor zorgen dat de spijsvertering goed kan verlopen. Daarnaast zorgen ze ook nog, na het eten, voor een verzadigd gevoel. Ze zorgen er dus voor dat wij een lekker vol gevoel hebben, wat handig is want als je buik vol zit heb je geen zin in eten en dus ook niet in snaaien en snoepen.

     

    Het advies voor vezels

    Het advies voor volwassenen is om per dag 30 tot 40 gram vezels binnen te krijgen, maar in de praktijk zien we dat dit vaak niet gehaald wordt. De meeste mensen komen ongeveer aan 20 tot 25 gram, en soms zelfs nog minder.  Voor kinderen gelden andere normen:

    Jongens van 9 t/m 13 jaar 30 gram vezels per dag

    Meisjes van 9 t/m 13 jaar  25 gram vezels per dag

    Jongens van 4 t/m 8 jaar   25 gram vezels per dag

    Meisjes van 4 t/m 8 jaar    20 gram vezels per dag

    Kinderen van 1 t/m 3 jaar  15 gram vezels per dag

     

    Lekker veel vezels

    Maar waar zitten die vezels dan in, zal je je misschien nu afvragen?

    Je kunt ze vinden in groente en fruit. Vandaar dat we er ook altijd zo op hameren dat deze twee voldoende worden gegeten per dag.  Eet minimaal 2 stuks fruit op een dag en minimaal 250 gram groente. Op deze manier krijg je al erg veel vezels binnen. Voor kinderen is 250 gram groente natuurlijk wel erg veel, maar toch mogen ook zij er behoorlijk wat van eten:

    • 1-3 jaar          : 50 – 100 gram
    • 4-8 jaar          : 100 – 150 gram
    • 9-13 jaar        : 150 – 200 gram
    • 14-18 jaar      : 250 gram

    Daarnaast zijn voedingsvezels ook te vinden in brood- en graanproducten. Kies daarbij wel altijd voor de volkoren variant, omdat hierin de vezels nog volop aanwezig zijn. Bij wit of bruinbrood zijn de vezels grotendeels verloren geraakt. Dat geldt ook voor pasta en rijst, ook hier zijn volkoren pasta en zilvervliesrijst  de gezondere varianten die meer vezels bevatten.

    Zorg dus voor voldoende vezels, zodat jij  en je kind een goede darmwerking behouden en daarnaast ook een lekker vol en verzadigd gevoel houden.

    Vezel toppers!

    Om je een beetje op weg te helpen geven we je een aantal vezel toppertjes:

    • Groente per 250 gram 7 gram vezels
    • Bruine of witte bonen per 60 gram 6.8 gram vezels
    • Gedroogde vijgen per 3 stuks 5.9 gram vezels
    • Volkoren boterham per broodje 3.8 gram vezels
    • Donker roggebrood per broodje 3.7 gram vezels
    • Banaan per stuk 2.6 gram vezels

Als jij voor de koffie zorgt, dan doen wij daar een cookie bij!

Privacy is voor iedereen belangrijk. Tenminste, dat is onze mening. We beloven je graag dat we met jouw gegevens geen gekke dingen doe. En, en dat is misschien nog wel belangrijker: we verzamelen zo min mogelijk gegevens van je. In de privacyverklaring leg ik je alles uit.

Lees hier de privacyverklaring | Afsluiten
Instellingen